Una APP per ajudar en el diagnòstic diferencial de la malaltia de Parkinson i la tremolor essencial

El Laboratori d'Aplicacions Multimèdia (LAM UPC) ha desenvolupat una aplicació mòbil que ajuda en el diagnòstic diferencial en pacients amb Parkinson i Tremolor Essencial utilitzant sensors dels mòbils.

La tremolor essencial és un tipus de trastorn del moviment que sovint es diagnostica erròniament com a malaltia de Parkinson. Mentre que el Parkinson té un caràcter neurodegeneratiu i afecta al moviment en repòs, la tremolor essencial no és degenerativa i presenta una tremolor rítmica en moviment que generalment s'accentua per posicions en postura. El tractament amb dopamina que se subministra a pacients de Parkinson és summament agressiu i perjudicial si és subministrat a pacients que no tenen aquesta malaltia (per exemple, pacients amb tremolor essencial). A més d'aquesta important contraindicació a nivell farmacològic, cal tenir en compte que la prova que determina si es pateix o no Parkinson, la SPECT (Single Photon Emission Computed Tomography), té un cost molt elevat. Aquesta tracta d'una exploració que suposa l'administració d'un radiofàrmac (una font de radiació gamma) al pacient per poder recollir la seva distribució en regions cerebrals i determinar la neurodegeneració.

L'aplicació desenvolupada es basa en la realització d'un test biomecànic en dues posicions (relaxació i tensió) que registra la tremolor de mans amb l'acceleròmetre / giroscopi incorporat al SmartWatch o al telèfon mòbil. L'acceleració lineal i/o la velocitat angular dels moviments es processen per disposar característiques biomètriques dels pacients en el domini de la freqüència. Seguidament, es fan servir algoritmes basats en xarxes neuronals, on es compara els valors que resulten amb els valors obtinguts en casos ja diagnosticats, per finalment determinar si el pacient té Parkinson o tremolor essencial amb una fiabilitat del 80%. Aquest percentatge s'ha obtingut a partir dels resultats d'una base de dades de 90 persones. Actualment aquesta base de dades s'està ampliant per millorar la fiabilitat d'aquesta eina per al diagnòstic diferencial. Així, el diagnòstic que indica l'aplicació permetrà al metge disposar d'informació addicional d'aquells pacients complexos o en etapes primerenques en què un tractament encertat és fonamental per millorar la qualitat de vida del pacient.

Aquesta nova tecnologia està disponible per a països en desenvolupament que no tenen dispositius de diagnòstic més sofisticats.

El projecte s'està desenvolupant en col·laboració amb els doctors Josep Valls i Eduard Tolosa, de la unitat de neurologia de l'Hospital CLINIC, la Universitat Autònoma d'Occident de Colòmbia, Universitat de Xile i la Ostbayerische Technische Hochschule d'Alemanya. El projecte finalitzarà el 2022.