Una aplicació per ajudar al diagnòstic de lesions del lligament creuat anterior del genoll

El Laboratori d’Aplicacions Multimèdia (LAM UPC) ha desenvolupat una aplicació de mòbil que mesura la translació antero-posterior de la tíbia respecte el fèmur per ajudar al diagnòstic de lesions del lligament creuat anterior del genoll.

El procés consisteix en dues fases, primer el cirurgià grava un vídeo de 5-8 segons amb el seu mòbil mentre realitza els tests estàndards Lachman i Pivot-Shift a la zona lesionada, a sobre de la qual s’han col·locat tres adhesius circulars. Un cop carregat el vídeo a l'aplicació, aquesta calcula la translació entre la tíbia i el fèmur a través de tècniques de tractament de la imatge (llibreria OpenCV), i en uns 10 segons és capaç de donar un resultat per ajudar al metge a emetre un diagnòstic de manera objectiva.

L’aplicació estarà disponible en obert per Android (utilitzant les llibreries OpenCV) i ha estat desenvolupada conjuntament amb l’ICATME (Institut Català de Traumatologia i Medicina de l’Esport) de l’Hospital Universitari Dexeus. S’ha realitzat una prova de viabilitat en una mostra de set persones lesionades i s’han publicat els resultats en una revista científica

Més enllà de l’anàlisi del moviment de la persona lesionada, s’està treballant en el projecte de desenvolupar una aplicació que pugui predir el rang de moviment després d’una operació de genoll, mitjançant tècniques d’optimització i modelització biomecànica. En el marc d’aquest projecte es va obtenir finançament del Ministeri de Ciència i Innovació en la convocatòria “Europa Investigación 2020”.